Dyslexie bij kinderen en volwassenen

Wat is dyslexie?

Wanneer spreekt men van dyslexie? De definitie hiervan is dat bij een dyslexie, iemand problemen heeft met het automatiseren van de taal. Dyslectici zijn mensen die in meer of mindere mate moeite hebben met het vloeiend en nauwkeurig lezen en spellen van taal en het vlot verwoorden van hun gedachten op schrift en/of in de spraak. Zowel bij het lezen als schrijven kost men het moeite letters en woorden te herkennen en te reproduceren en het gaat dan vaak gepaard met fouten. De problemen bij spelvaardigheid is het meest zichtbaar in de letterklank-koppeling. Tijdens een schriftelijke als mondelinge communicatie hebben dyslectici moeite met het structureren van een verhaal, met het vertellen van begin tot einde.

Dyslexie is een Grieks woord en betekent slecht lezen.
Pas rond het einde van de negentiende eeuw kregen dyslectici serieus de aandacht. Men dacht in eerste instantie dat dyslexie een oogafwijking was. Daarom hadden veel oogartsen veel belangstelling naar dit onderwerp. Vandaar dat het de Engelse oogarts dr. Morgan was, die in 1898 een groot onderzoek deed naar dyslexie.

 

Rechter en linker hersenhelft

Dyslexie is het directe gevolg van de dominantie van de rechter hersenhelft in het denken, in combinatie met een natuurlijke aangeboren zwakte voor het verwerken van talige codes als eigenschap van de linker hersenhelft. Ook faalangst, spanning en stress kunnen bij een dyslecticus de taal uitschakelen.

Kenmerken

Kenmerken van dyslexie (bij volwassenen en kinderen) zijn:
Moeite hebben met lezen en schrijven; Moeilijkheden ervaren in de letterklank-koppeling, waardoor het lezen, herkennen en reproduceren van letters en woorden moeite kost; Storingen ervaren in een woord- of zin beeld (een verkeerd woord lezen of schrijven, de grammatica klopt niet); Lage snelheid van het verwerken van de woorden; Moeite hebben met zichzelf te presenteren, het onder woorden brengen van je verhaal of idee; Denken in concepten, in beelden, in associaties; Moeite hebben met de kern van het verhaal mondeling dan wel schriftelijk aan te duiden; Een perfect antwoord in gedachte hebben en toch niet op het juiste moment kunnen reageren; Problemen met motorische coördinatie; Concentratieproblemen; Moeite hebben met persoonlijke organisatie, zoals bijvoorbeeld het ordenen van de gedachten, de dagindeling, de agenda en het timemanagement; Faalangst en paniek ervaren bij het maken van toetsen of schrijven van teksten en het invullen van formulieren; Onzeker zijn of een laag zelfbeeld hebben; Zelf niet weten wat je specifieke kwaliteiten zijn.

Dyslexie is vaak erfelijk en komt voor
bij elk intelligentieniveau

Minstens 1 op de 20 miljoen mensen is dyslectisch, waaronder 15% van de 1,8 miljoen kinderen op de basisschool in Nederland. Daarbij valt op dat vier keer zoveel jongens als meisjes dyslexie hebben. Onder dyslectici bevinden zich veel linkshandigen. Dyslexie is vaak erfelijk. Dyslexie komt voor bij elk intelligentieniveau. De verschijnselen zijn niet bij iedereen even erg of in dezelfde mate aanwezig. Bijvoorbeeld wanneer iemand snel kan lezen, is het niet vanzelfsprekend dat hij/zij niet dyslectisch is.

Bijeenkomst 21 april 2015

21 April 2015 wordt een themabijeenkomst georganiseerd, bedoeld om belangstellenden een (beter) inzicht te geven in wat dyslexie betekent. Daarbij komen o.a. de volgende zaken aan de orde: - Dyslexie een andere wijze van informatieverwerking; - Hoe werkt het dyslectische brein; - Beelddenken versus lijndenken; - Faalangst en dyslexie, een machtig verbond; - De unieke talenten van dyslectici.
Tijd van de bijeenkomst is: dinsdag 21 april 2015, van 16.00 - 18.30 uur;
Locatie is: Café Millers, Plein 8-9-10 te Den Haag.
De toegang is gratis. Meer info op www.werkendyslexie.nl .

 

Bekende dyslectici

Dyslectici zijn vaak onzeker, hebben een negatief zelfbeeld, wijken uit naar een uitstelgedrag of prestatiedrang en proberen perfectionistisch te zijn. Maar dyslectici hoeven beslist niet dom te zijn. Veel dyslectici zijn zeer intelligent. Bekende dyslectici zijn bijvoorbeeld: Thomas Edison (uitvinder gloeilamp, groot zakenman), Tom Cruise (acteur), Agatha Christie (schrijfster misdaadverhalen), de alom bekende Walt Disney, Albert Einstein (wiskundige, natuurkundige), Leonardo da Vinci, Winston Churchil (Engelse strateeg tijdens W.O. II), Napoleon Bonaparte (militair leider van het Franse leger en later keizer), Steven Spielberg (regisseur van vele filmkaskrakers) en bijvoorbeeld Bill Gates (medeoprichter van Microsoft).